In dit artikel lees je terug hoe het scherm 'Dagstatus' werkt in Apployed. Alle geklokte tijden en ingestelde toeslagen komen hier terug. Dit artikel is alleen van toepassing indien er gebruik wordt gemaakt van de Tijdregistratie module in Apployed.
Rechten
Het scherm Dagstatus kan op twee manieren bekeken worden. Via Organisatie > Tijdregistratie > Dagstatus kunnen managers/leidinggevenden en de hoofdgebruikers de dagstatus voor de desbetreffende medewerkers terugvinden. Voor de werknemers kan dit scherm toegankelijk worden gemaakt en zij kunnen dit raadplegen via Werknemer > Tijdregistratie > Dagstatus.
De rechten van de gebruikers bepalen wie wat mag doen in het scherm Dagstatus. Om meer inzage te krijgen in de werking van de rollen en profielen, kun je onze handleiding Profielen en rollen uitgebreid bekijken.
Dagstatus overzicht
Uit het scherm Dagstatus kan informatie worden teruggevonden op dagniveau per werknemer. Zo is er inzage in aanwezigheid, absentie, toeslagen en eventueel geklokte tijden. Het scherm Dagstatus kan op twee manieren bekeken worden. Via Organisatie > Tijdregistratie > Dagstatus of via Werknemer > Tijdregistratie > Dagstatus. Vervolgens worden de gegevens van de huidige week getoond.
Door middel van het Filter kan er aangegeven worden welke groepen getoond moeten worden.
Wanneer je een dag aanklikt, geeft dit toegang tot de volledige informatie per dag.
Aanwezig - onder dit tabblad is er een overzicht van de aan- en afwezigheid terug te vinden. Apployed houdt hier rekening met de geklokte tijden of het standaard werkrooster dat is toegekend aan de medewerker.
Absentie - onder dit tabblad wordt opgenomen verlof gepresenteerd.
Toeslagen - onder dit tabblad wordt aan de hand van de Aanwezigheid en/of Kloktijden de toeslagen gepresenteerd.
Kloktijden - dit tabblad wordt alleen gepresenteerd indien de werknemer klokt via de app of via een fysieke klok. Hier is er een overzicht van alle geklokte tijden.
Dagstatus bewerken
Het is mogelijk de tijden handmatig aan te passen. Dit gaat als volgt:
Vink in het tabblad Aanwezig 'Automatisch berekenen’ uit. Klik op het pen-icoontje de aan te passen regel aan en pas vervolgens de tijden aan. Sla deze handeling op. Door rechtsboven op het refresh-icoontje te klikken, voert het systeem de berekening opnieuw uit. De gemaakte wijzigingen worden nu meegenomen in het totaaloverzicht.
Deze handeling kun je ook uitvoeren om het regeltype aan te passen, bijvoorbeeld wanneer een medewerker buiten de deur heeft gewerkt en daardoor niet heeft kunnen klokken.
Let op - bij het aanpassen van de aanwezigheidsregels blijven de originele kloktijden altijd bestaan. Zo kun je altijd terug naar de oude situatie.
In het Dagstatus overzicht wordt achter de start- en eindtijd een asterisk/sterretje (*) geplaatst als de dag handmatig is aangepast. Op deze manier is in het Dagstatus-overzicht direct zichtbaar dat er aanpassingen zijn doorgevoerd.