Wisselende weekroosters worden in Apployed gebruikt om werknemers met afwijkende en opeenvolgende werkweken te registreren. Denk daarbij aan een parttime medewerker, die iedere 2 weken op vrijdag vrij is.
Zodra er een wisselend weekrooster is toegekend, dan heeft dit effect op de verlofopnames en op de projecturenregistratie van de desbetreffende werknemer.
Let op - zodra er gebruik wordt gemaakt van de module Tijdregistratie wordt het mogelijk om met start- en eindtijden te werken.
1. Wisselende weekroosters gebruiken
Bij het Salaris-functie scherm is er een stap voor het invoeren van een weekrooster. In deze stap kun je kiezen tussen Handmatige invoer of een Rooster-definitie.
Bij de keuze voor een Rooster-definitie kan een vooraf gedefinieerd rooster worden geselecteerd (voor meer informatie, zie stap 2). Bij Handmatige invoer kan een weekrooster ter plekke opgesteld worden, specifiek voor de betreffende werknemer.
Uren kunnen per dag worden ingevoerd door de dag te selecteren (via klikken, of navigeren met de pijltoetsen) en vervolgens het gewenste aantal in te toetsen. Ook kun je meerdere dagen tegelijk selecteren en kopiëren, net als in Excel. De gemiddelde uren per week worden altijd automatisch bijgewerkt.
Bij het toekennen van een weekrooster bij een medewerker kun je opgeven in welke week het rooster moet beginnen. De startweek is ten opzichte van de Startdatum van de huidige salaris-functie. Om te visualiseren hoe het rooster er in de huidige week uit komt te zien, wordt onder Uren huidige week getoond welke week uit het rooster op dit moment van toepassing is.
2. Voorgedefinieerde weekroosters
Via Configuratie > Dienstverband > Weekroosters kun je een voorgedefinieerd weekrooster aanmaken en wijzigen.
De voorgedefinieerde weekroosters zijn eenvoudig in gebruik voor de veel voorkomende roosters. Deze kan bij de Salaris-functie gekozen worden, zodat er geen handmatig rooster nodig is.